Martin Benko a vydarená Hungarian Baja 2025
Slovák Martin Benko má za sebou úspešné podujatie XXII.Hungarian Baja 2025, keď dojazdil na štvrtom mieste v kategórii CHG T3.1, ale aj deviatom absolútneho poradia v rámci seriálu FIA European Baja Cup.
„Ešte pred štartom Hungarian Baja sme mali v Poľsku dva testovacie dni, kde sme sa snažili doladiť podvozok buginy. Po štarte sme však veľmi rýchle zistili, že bugina je príliš tvrdá a my sme boli viac vo vzduchu ako na ceste. Takto sme absolvovali prvú etapu podujatia, pričom sme samozrejme kvôli tvrdému nastaveniu riešili aj niekoľko naozaj veľkých krízoviek,“ začal s rozprávaním Popradčan Martin Benko.
Napriek tomu všetkému sa Martinovi so spolujazdcom Jiřím Kalátom podarilo v Prológu zajazdiť šiesty najrýchlejší čas a v prvej naozajstnej rýchlostnej skúške boli ešte rýchlejší a obsadili v nej štvrté miesto.
„Snažili sme sa hlavne nevyrobiť žiadnu veľkú chybu a nehavarovať. Našim cieľom nebolo jazdiť na špici, ale absolvovať celú súťaž a dôjsť až do cieľa. Ak k tomu pripočítame doslova tropické teploty, množstvo prachu a nefunkčné GPS, bola to poriadne namáhavá prvá etapa,“ vysvetlil Martin v piatok podvečer.
Celá súťaž bola v podstate ešte pred nimi, keďže po akejsi piatkovej ochutnávke, na sobotu organizátor zaradil trojicu poriadne namáhavých testov, pričom každý jeden z nich meral viac ako stotridsať kilometrov. V nich Martin s Jirkom vždy dojazdili na štvrtom mieste v kategórii CHG T3.1. Opäť to však nebolo bez problémov.
„Musím povedať, že sa v jednom momente som už rozmýšľal nad tým, že to vzdáme. Dôvodom teraz bola spojka, ktorá sa rozhodla s nami ďalej nespolupracovať. V rýchlostnej skúške som ju nepotreboval, horšie boli štarty a hlavne prejazdy mestom, keď sme museli ostať stáť na semaforoch. To som vždy musel zhasnúť motor a potom sa vlastne pohnúť cez štartér a zaradenú jednotku,Aby toho nebolo dosť, kilometer za kilometrom nás opúšťal výkon, príčínu sme nanešťastie zistili až v poslednej rýchlostnej skúške, kde sme diagnostikovali poruchu turba pracujúceho celý víkend iba na polovičný výkon. Našťastie bugina aj toto hrubšie zaobchádzanie vydržala, porúch bolo na jeden víkend celkom dosť, ďalšia sa už neozvala a tak sme dojazdili až do cieľa,“ oznamoval Martin Benko po dojazdení do cieľa v ktorom im v konečnom hodnotení patrilo štvrté miesto v kategórii CHG T3.1, ako aj deviate absolútne v rámci seriálu FIA European Baja Cup.
Martin štartoval so spolujazdcom Jirkom Kalátom premiérovo, tak nás samozrejme zaujímalo, ako im spolupráca v bugine fungovala.
„Jirko má za sebou možno aj päťdesiat diaľkových rally na motocykloch, takže navigačne je na tom veľmi dobre. Motorka a auto je však niečo iné a treba povedať, že aj keď Jirko sedel v aute iba tri dni, pracoval ako absolútny profesionál. V aute fungovalo všetko maximálne perfektne a ja mu ďakujem za jeho výborné služby. Okrem buginy sme na Hungarian Baja otestovali aj náš nový kamión a stan, s ktorými sa chystáme na majstrovstvá sveta v Maroku, kde odchádzame koncom septembra. Som rád, že sme v Maďarsku štartovali, podarilo sa nám doladiť niekoľko vecí, som nadmieru spokojný ako sa situácia vyvíja a teraz už očakávam veľký progres. Ale nechcem zatiaľ predbiehať, múdrejší budeme po Rallye du Maroc 2025. Samozrejme moja veľká vďaka patrí všetkým partnerom Norwit Racing Teamu, mechanikom, spolujazdcovi, technickej podpore Jirka Kalábeka, Marekovi Sýkorovi, bez ktorého by som dnes asi nebol tam kde som a samozrejme aj našim rodinám za veľkú trpezlivosť,“ uzavrel rozprávanie Martin Benko.
Tak ako Martin už naznačili, Norwit Racing teraz čakajú veľké technické továrenské vylepšenia s podporou firmy Taurus a európske testy a koncom mesiaca september sťahovanie do Maroka o čom vás samozrejme budeme opäť informovať.
Miro Majláth